Selecteer een pagina

Tekst schrijven voor online gebruik...

Weet je waarom het zo totaal anders is om tekst te schrijven voor web dan voor print? Dat heeft natuurlijk te maken met het verleiden van zoekmachines, maar vooral met een compleet verschillende manier van het opnemen van zo’n tekst.

Het visuele belang

Als je lekker in een roman gedoken zit wil je een verhaal aflezen. Je zit in een ‘flow’ en die moet niet onderbroken worden. Je leest dan nauwgezet om niets van het plot te missen.

Hoe anders is het lezen vanaf een beeldscherm! Dit is een activiteit die helemaal gestuurd gaat worden door omringende visuele verleiders. Een webpagina wordt gescand! Bezoekers lopen ‘op visuele bakens’ door een pagina en stoppen bij aantrekkelijke, verleidelijke pionnen.

Tekens en signalen.

Het gebruik van paragrafen, titels, en kleine tekstblokken maakt het voor een bezoeker véél gebruiksvriendelijker dan lange lappen tekst zonder zichtbare onderbrekingen en met weinig witruimte.

Om even op die SEO terug te komen.

Schrijven voor zoekmachines is ook iets dat tekst voor web zo anders maakt. Je zult toch echt op zoek moeten naar de juiste sleutelwoorden en die op strategische plaatsen gaan gebruiken.

Dan krijg je (indien goed gedaan) een lekker verhaal dat ook nog eens goed gevonden zal worden. Dat schrijven van een verhaal heet in vakjargon ‘Storytelling’, dat is onze ‘Heilige Koe’.

Heb je aan LSI gedaan?

Dat klinkt nogal vreemd, zo niet ongemakkelijk. Het staat voor ‘Latent Semantische Indexatie’, en in weze is dit niets anders dan alle werk dat je verricht om een tekst leesbaar te houden door het overmatig gebruik van één-en-dezelfde woorden te voorkomen en daarnaast meer woorden uit de ‘Cloud’ van diezelfde sleutelwoorden te gebruiken.

Metaforen en synoniemen

Heb je het over een bank, dan kan het woord ‘Hypotheek’ daarbij passen. Maar in een andere betekenis misschien wel ‘Kalfsleder’. Het gebruik van metaforen en synoniemen is een beproefde methode om zoekmachines op het juiste spoor te zetten. Bank, sofa, divan, leer, zitcomfort… of Bank, lening, financieel, rente, deposito…

Kun je dat zelf?

Prima, het is leuk en het geeft veel voldoening als je ‘verhalen’ aanslaan op het web. Mocht je dit toch liever uitbesteden aan mensen die er een tweede natuur van hebben gemaakt?

Wij doen het graag voor je!

En we worden graag gevonden!

Content Strategie

Niets leest prettiger dan een goed verhaal. Een verhaal over het waarom van jouw onderneming. Maar klakkeloos een leuk epistel pennen is nog geen...

Waarom

Waarom dan? We zien nog vaak webteksten voorbij komen die helemaal ‘naar binnen’ gericht zijn. Teksten die gaan over het bedrijf zelf en niet over...

Call to Action

We hadden al een keer aangegeven dat bijvoorbeeld een TelSell geen moment voorbij laat gaan om aan te geven dat je nu écht moet bestellen... omdat:...

Tekst voor Web

Inobis is een tekstbureau in Venlo met oog voor SEO en Contentmarketing. Webtekst schrijven is een vak.

De Contentkalender

Inobis helpt met het schrijven, bedenken en automatiseren van berichten voor Social Media met het platform van Coosto. De zogenaamde contentkalender.

You are what you is!

Tekst- en Reclamebureau Inobis in Venlo zorgt voor een congruente online identiteit die dicht bij de ondernemer staat.

Tel Sell, I love it!

Er zijn van die momenten dat we even een uurtje ‘Tell Sell doen’. Even lekker ‘glotzen’ naar die overdreven Amerikanen die één of andere elektrische...

Voor vlees en bloed

Tekstbureau Inobis in Venlo schrijft voor mensen van vlees en bloed met aandacht voor de wensen van zoekmachines SEO

Waar heb je het over?

Als we bij relaties komen die nog niet echt met Social Media bezig zijn maar een inhaalslag willen gaan maken, dan zeggen die meestal; “We willen...

Content met uw content?

Waarom is de juiste content, goede tekst zo belangrijk voor resultaat? Inobis legt het uit!