WE WILLEN OP FACEBOOK!
Als we bij relaties komen die nog niet echt met Social Media bezig zijn maar een inhaalslag willen gaan maken, dan zeggen die meestal;
“We willen wat gaan doen met Facebook!”
Wat dan?
Heb je eigenlijk wel in de gaten wat dat van je eist, welk een inspanning het kost om een duidelijk en werkend Social Media kanaal op te zetten en te onderhouden?
Drie pijlers onder je online bestaan
Eigenlijk zijn er drie zaken die je constant in de gaten moet houden:
- Is jouw kanaal écht interessant?
- Ben je authentiek en oprecht?
- Begrijp je de gevoelens van je doelgroep?
Werk aan een Strategie
En met de kernwaarden van je bedrijf als leidraad zul je dan een strategie moeten ontwikkelen, een ‘social-media-strategie’. Als wij bij jou binnen lopen zullen we dan ook eerst gaan vissen naar het daadwerkelijke doel, jouw bedrijfsidentiteit en de wensen van jouw klanten.
Maar liefst 80% is doelloos
Daarmee willen we maar even aangeven dat ongeveer 80% van alle activiteiten door bedrijven op Social Media geen enkele strategie als basis heeft. En dat is de ‘Moeder van alle Fuck-Ups’! En wat krijg je dan? Dan roepen bedrijven dat Social Media niet werkt!
Beleid met kwaliteit
Voor de reguliere marketing zijn er altijd wel mensen in eigen huis die van de hoed en de rand weten. Maar nog steeds laten bedrijven hun Social Media over aan enkele goedbedoelende medewerkers die altijd van die grappige plaatjes weten te vinden.
En dan lonkt de zandbak
De zandbak van doelloos posten, lezen, scrollen en reageren zonder échte interactie met de gewenste doelgroep. Het gaat er juist om dat je praat tegen én met je publiek, en dat je hun ervaringen tot je neemt… en dat je daar dan weer iets mee doet. Dat kost tijd en energie, een lange periode van opbouwen volgt. Maar dan kun je ook veel terug verwachten.
Bedrijven staan al lang niet meer op een eiland, zij die het wel begrepen hebben staan centraal binnen hun doelgroep om signalen, kritieken, complimenten, vragen en wensen op te vangen en erop te reageren.
Wat je nodig hebt, een social-media-team
Een clubje van mensen die je verantwoordelijk maakt voor Social Media. Maar dat clubje moet wel doordrongen zijn van jouw bedrijfs-DNA. En ze moeten (even herhalen) geïnteresseerd en eerlijk zijn… en gevoelig, want als ze niet beschikken over de juiste voelsprieten om signalen uit de grote, boze ‘online-buitenwereld’ op te vangen en naar waarde te schatten, dan heb je er niets aan.
Een keertje babbelen?
Wil je meer rendement uit je Social Media aanwezigheid halen, dan willen wij graag samen met jou kijken naar een haalbare insteek die op lange termijn vol te houden is.