Schrijven voor Social Media
Alles in het leven is emotie, wat je ook verwacht van je lezers… als je het niet voor elkaar krijgt om een ‘klik’ met ze te krijgen zal het moeilijk worden om hun tot de gewenste actie te verleiden. Dus als je tekst schrijft voor je website, blog of Facebook-post, zorg er dan voor dat je de lezer raakt.
Dat kan eigenlijk alleen maar als je dicht bij jezelf blijft, jouw ervaringen, jouw identiteit, jouw échte ik moet in de tekst weergalmen.
You are what you is!
Heb je al eens op een feestje gestaan waar alle genodigden volledig afwijken van jouw identiteit? Als een soort Redneck op de kerstborrel van een Accountantskantoor… Dan snap je hoe eenzaam dat dat is. En hoe vermoeiend om dat aangepaste gedrag een avond vol te houden.
Jouw ‘Social Media’-leven duurt veel langer dan die ene avond!
Eén avond jezelf anders voordoen dan je eigenlijk bent is nog wel te overleven. Maar een ‘Social Media’-leven lang gaat je dat niet lukken. Daarom moet je consequent zijn in je taalgebruik, in je schrijfstijl. Bij elke uiting moet jouw specifieke geluid herkenbaar zijn. Blijf dan ook dicht bij jezelf!
Spread the Word
Als je dan die geheel eigen manier van schrijven hebt gevonden, dan is het de kunst om die in meerdere vormen te verspreiden. Tekst, Plaatjes, Filmpjes, Posts, Radio… etc. Verdeel jouw persoonlijke ‘Touch’ en verruim je aanwezigheid op het internet.
Timing is alles
OK, je hebt je eigen ‘geluid’, je hebt goede verhalen en ideeën die je wilt uitzaaien op die internet-akker. Dan moet je niet lukraak wat gaan plaatsen op jouw Social Media platform.
Schrijf, lees, corrigeer, lees nog een keer, corrigeer nog een keer, stuur het naar iemand die jouw doelstelling kent en laat het door die persoon beoordelen… en plan het dan in voor plaatsing op een strategisch geschikt moment!
Plannen?
Jazeker! Dat is wat de grote spelers ook doen. Waarom krijg je zin in Pizza als er rust is tijdens een voetbalwedstrijd op TV? Natuurlijk, omdat die Pizzajoekel juist dan alle mediavormen inzet om bestellingen te scoren. En dat kan op elk niveau. Als je een café hebt is het bijvoorbeeld een erg geschikt moment om een weekend-activiteit te delen op de donderdagmiddag! Dan zijn veel mensen hun weekend aan het ‘bedenken’.
“Wat zullen we eens gaan doen, morgen begint het weekend, wat is er aan activiteit in mijn omgeving?”
En juist op dat moment komt jouw bericht of jouw advertentie voorbij. Logisch dat het scoringspercentage hoger ligt dan op de maandagmorgen.
Automatisering
Net zoals het plannen van een mailing is er de mogelijkheid om je Social Media aanwezigheid te optimaliseren door slimme, goed geschreven tekst en beeld op het beste moment te plaatsen. En als je nu denkt: “Daar heb ik toch allemaal de tijd en energie niet voor!”
Besteed het uit!
Wij kunnen dat wel! Wij schrijven tekst in een ‘congruente’ stijl die we tevoren bepalen en verwerken die in alle mogelijke ‘Social Media’ kanalen. En dan komt het mooiste, wij regelen die plaatsing geautomatiseerd op het moment dat we samen kiezen voor het allerhoogste rendement!
Data, alles is data!
En dan, dan staat daar jouw doordachte post op het meest geschikte moment in jouw unieke stijl. Wat gebeurt er hierna?
Nou, zoals het spreekwoordelijke ‘Meten is Weten’ al aangeeft. Wij checken alle kanalen op de activiteit rondom jouw berichten. En daarmee kunnen we weer finetunen en verbeteren.
Wil je meer weten?
Wij worden graag gevonden.